Jeugd en Jongeren

Jongeren zijn de hoop voor de Kerk van Christus en dus ook van de nieuwe parochies. Het jongerenwerk dat begint met de voorbereiding op het Vormsel heeft als doel tieners (12-15 jaar) en jongeren (16-25 jaar) te begeleiden in hun groei tot volwassen katholieken, zodat ze in woord en daad getuigen van hun persoonlijke relatie met Christus en hun beleving van het Evangelie.

Jongerenwerk omvat het geheel van het kerkelijk leven met evenredige aandacht voor catechese, diaconie en liturgie. Het parochiële jongerenwerk staat binnen het grotere geheel van de diocesane en de Wereldkerk. Naast de vele diocesane en landelijke initiatieven voor R.K.-jongeren heeft de nieuwe parochie belangrijke taken die we hieronder noemen.

Binnen het geheel van relaties met ouders, school en vrienden moet er voldoende ruimte zijn voor persoonlijke begeleiding van tieners en jongeren.

Vanuit het Bisdom worden er verschillende onderdelen georganiseert klik

Binnen de parochie H. Nicasius hebben we verschillende jeugd groepen zoals :

Peuterkerk:

peuterkerkVanaf januari 2024 vindt er in onze parochie twee keer per maand een peuterviering* plaats elke 2de vrijdag van de maand in de Heilige Brigidakerk in het centrum van Geldrop. En elke 4de vrijdag van de maand in de H. Luciakerk in Mierlo.
Kinderen van nul tot vier jaar komen met hun ouder(s) en/of opa en oma voor een half uur samen in de kerk. Bij de peuterkerk staat centraal dat de kinderen zich thuis voelen in de kerk en op hun eigen kinderlijke manier “kerk” kunnen vieren. Een half uur samen in de kerk, waarbij stil zitten en stil zijn niet noodzakelijk zijn. Integendeel, de kinderen worden uitgenodigd om mee te zingen, te bewegen en muziek te maken.

Op het programma staan eenvoudige christelijke kinderliederen. Deze zingen we samen onder begeleiding van gitaren en ook de kinderen maken muziek met de aanwezige instrumenten. Ter ondersteuning van de tekst worden de liederen vaak uitgebeeld met gebaren.
Als vast onderdeel van de viering wordt een eenvoudig Bijbelverhaal verteld.
De kinderen mogen helpen om de, bij het verhaal passende viltfiguren, op het bord te plakken.
Twee handpoppen worden gebruikt om de kinderen enthousiast te maken, op hun gemak te stellen en indien nodig, ze aan te moedigen om deel te nemen. “Slinger” en “Roefje” komen graag op bezoek tijdens de peuterkerk en worden snel geliefd bij alle kinderen.
Ter afsluiting steken de kinderen een kaarsje aan bij Maria en noemen de namen van hun familieleden en/of andere intenties als gebed.
Na de viering is er koffie en thee voor de volwassenen en sap voor de kinderen in de pastorie.
Er is gelegenheid om de kinderen te verzorgen (fruit hapjes en flesjes, luiers verschonen). De kinderen kunnen samen spelen en de volwassenen hebben de gelegenheid om wat bij te praten.

Iedereen is welkom!

De peuterkerk is altijd op de 2e vrijdag (in Geldrop) en 4e vrijdag (in Mierlo) van elke maand (met uitzondering van schoolvakanties) om 9.45 uur in de kerk.

Voor de exacte datums klik hier.

JUP Leende

jup

Doelgroep: Tieners van 12-16 jaar.
Frequentie: Geen vaste frequentie.
Locatie: In de pastorie van Leende of op locatie.
Internet: https://www.facebook.com/jup.leende

Omschrijving:
De activiteiten van JUP worden georganiseerd door twee enthousiaste moeders. De bijeenkomsten zijn diaconaal van inslag.
Kinderen worden dus uitgedaagd om iets te doen voor anderen. De activiteiten worden van tevoren aangekondigd op de Facebook pagina van JUP.