Begraafplaats Locatie Zesgehuchten

Geschiedenis van de begraafplaats Zesgehuchten:

Toen in 1927 het kerkhof van Zesgehuchten (aan de noordzijde van de kerk) vol raakte, werd een akker aan Hoog Geldrop als nieuwe begraafplaats ingericht. De huidige indeling is nog volgens het toen geldende concept, nl het zogenaamde kruismodel. De gehele begraafplaats is omsloten door een fraaie beukenhaag.
De calvarieberg, de priestergraven, een graf van een zoeaaf en de beukenhaag staan op de gemeentelijke monumentenlijst.
Tot vóór 1970 had de begraafplaats een zogenaamde "ongewijde" hoek, waar doodgeboren kinderen werden begraven. Gelukkig is deze situatie gewijzigd en is dit grafveld toegevoegd aan de begraafplaats. Door betrokken ouders is er een klein monumentje geplaatst.
Vroeger werd hier nog begraven naar rang en stand, maar dit gebruik behoort al lang tot het verleden. Nu wordt men gewoon in volgorde begraven.